De zomer komt eraan. Hoe bescherm ik mijn huid?

De zomer komt eraan. Hoe bescherm ik mijn huid?

Joepie! De zomer staat weer voor de deur. Als je in de zomer buiten speelt, is het belangrijk om je huid optimaal te beschermen tegen schadelijke zonnestralen.

Hoe bescherm ik best mijn huid in de zon?
In de zomer gebruik je best een goede zonnecrème met een hoge beschermingsfactor of SPF (SPF staat voor Sun Protection Factor oftewel Zonnebeschermingsfactor). Hoe hoger het cijfer achter de SPF, hoe groter de bescherming. SPF 50 is de hoogste factor en geeft dus de meeste bescherming aan je huid. Je huid met gepaste kleding afdekken van de zon biedt eveneens een prima bescherming.

Tips voor een optimale huidbescherming:
• Smeer meerdere keren per dag (om de 2 uur zeker herhalen).
• Smeer elke keer als je bent gaan zwemmen.
• Gebruik de juiste beschermingsfactor (SPF).
• Vermijd sterke parfums: : sommige parfums kunnen allergische reacties en zelfs verbranding veroorzaken bij blootstelling aan UV-stralen.
• Draag katoenen kleding.
• Blijf tijdens de warmste uren uit de zon (tussen 12u en 15u staat de zon het hoogst).
• Kies een crème die zowel UV-A als UV-B stralen blokkeert.
• Bij het gebruik van een anti-insectenspray, moet je eerst de zonnecrème smeren en minstens 30 minuten wachten om de anti-insectenspray aan te brengen om de werking van de zonnecrème niet aan te tasten.

Welk huidtype heb ik?
Elk huidtype reageert anders op UV-stralen. De huidtypes 1, 2 en 3 zijn de meest gevoelige. De meeste Belgische en Nederlandse kinderen hebben huidtype 2 of 3.

Type 1: Je verbrand altijd en je wordt nooit bruin (meestal lichte huid, sproeten, ros, blond haar en lichte ogen).
• Bedek je en blijf steeds in de schaduw tussen 12 en 15 uur.
• Gebruik de hoogste beschermingsfactor SPF50.
• Blijf maximaal 5 minuten onbeschermd in de zon.

Type 2: Je verbrand snel en je bruint moeilijk (meestal lichte huid, blond haar en lichte ogen).
• Bedek je en blijf in de schaduw tussen 12 en 15 uur.
• Gebruik minstens factor SPF 30.
• Blijf maximaal 15 minuten onbeschermd in de zon.

Type 3: Je verbrand minder snel en je bruint goed (meestal licht getinte huid, donkerblond of bruin haar en donkere ogen).
• Blijf in de schaduw tussen 12 en 15 uur.
• Gebruik minstens factor SPF 20.
• Blijf maximaal 30 minuten onbeschermd in de zon.

Type 4-5: Je verbrand bijna nooit en je bruint heel goed (meestal donkere huid, donker of zwart haar en donkere ogen)
• Blijf in de schaduw tussen 12 en 15 uur.
• Gebruik minstens factor SPF 10.
• Blijf maximaal 60 minuten onbeschermd in de zon.

Type 6: Je verbrand nooit (zwarte huid en donkere ogen).
• Je hebt weinig bescherming nodig.

Weetje
Ultraviolette straling (afgekort UV) is een elektromagnetische straling die net buiten het spectrum van ons menselijk oog zichtbaar is. De golflengte van UV-straling ligt tussen 10 en 400 nanometer. Dit is ” voorbij het violet”, wat de letterlijke betekenis is van “ultraviolet”.

Gelukkig functioneert onze atmosfeer als een beschermend schild tegen deze gevaarlijke UV-stralen.

We onderscheiden drie types UV-stralen: UV-A, UV-B en UV-C.

Bereik Golflengteband Gevaar voor het leven op aarde
UV-A 315-400 nm Goedaardige effecten. 98% van de totale UV-stralen op aarde is UV-A.
UV-B 280-315 nm Zeer gevaarlijk. Gelukkig is slechts 2% van de totale UV-stralen op aarde UV-B.
UV-C 100-280 nm Uiterst gevaarlijk. De atmosfeer absorbeert UV-C volledig, zodat deze straling onze aarde niet bereikt.

Reageren

Your email address will not be published. Required fields are marked *